Taal - Reisverslag uit Steyr, Oostenrijk van Ward Helder - WaarBenJij.nu Taal - Reisverslag uit Steyr, Oostenrijk van Ward Helder - WaarBenJij.nu

Taal

Blijf op de hoogte en volg Ward

07 Mei 2014 | Oostenrijk, Steyr

Hallo! Ik zal even wat vertellen over de taal in Oostenrijk.

In Oostenrijk spreekt men Duits, maar dit is echter totaal niet te vergelijken met het Duits dat men in Duitsland spreekt. Het Duits van de Oostenrijkers klinkt heel vriendelijk en zelfs een beetje zangerig.

Wanneer je net in Oostenrijk bent aangekomen, zul je zeker moeite hebben het Oostenrijkse Duits te verstaan. Ik deed er zelf ongeveer een maand over voordat ik eindelijk een beetje door had waar men het over had.

Als je een Oostenrijker persoonlijk aanspreekt, dan zal hij of zij in haar beste hoogduits proberen te antwoorden. Sommige Oostenrijker spreken redelijk hoogduits, maar niet iedereen. Zelf ben ik wel eens bij een kapper geweest, die vroeg of ik twaalf euro wilde betalen. Zwölf werd door deze kapper uitgesproken als "twolf". Ik moest dan ook een aantal keer vragen wat ze bedoelde.

Andere verschillen tussen hoogduits en Oostenrijks zit in de begroetingen. Oostenrijkers groeten elkaar met gruss dich of gruss got. Naast het accent worden dus ook totaal andere woorden gebruikt in Oostenrijk. Januar (Duits) is in het Oostenrijks Janner en Madchen is Dirndl in het Oostenrijks.

Mvg,

Ward